جوانان روستا در مسیر موفقیت‌های ملی

در گوشه‌گوشه کشور، روستاها به عنوان مهد فرهنگ، سنت و تلاش‌های بی‌وقفه شناخته می‌شوند. اما این روزها، جوانان روستا در عرصه‌های علمی و آموزشی نیز به درخشش و موفقیت‌های ملی دست یافته‌اند که به وضوح نشان‌دهنده پتانسیل‌های بالقوه و استعدادهای نهفته در این مناطق است.

در این میان، جوانان روستا که با تلاش و پشتکار به رشته‌های برتر کشوری وارد شده‌اند، الگویی از عزم و اراده هستند. این موفقیت‌ها، نه تنها نتیجه استعداد و توانایی‌های فردی آن‌هاست، بلکه نمایانگر تاثیر شگرف تلاش‌های مستمر و حمایت‌های خانواده و جامعه محلی نیز می‌باشد.

این جوانان، با وجود محدودیت‌های منابع و امکانات در روستا، توانسته‌اند در رقابت‌های دشوار کشوری در زمینه‌های مختلف علمی و آموزشی به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. پذیرش آن‌ها در رشته‌های برتر دانشگاهی، نشان‌دهنده این است که استعداد و توانمندی هیچ‌گاه به جغرافیا محدود نمی‌شود و هر فردی می‌تواند با اراده و تلاش خود، به قله‌های موفقیت برسد.

سخت‌کوشی این جوانان به عنوان نمونه‌ای از تلاش و کوشش در راستای تحقق آرزوهای بزرگ، به همه‌ی ما یادآوری می‌کند که موفقیت تنها به امکانات و منابع محدود نیست، بلکه به توانایی‌های فردی، انگیزه و پشتکار وابسته است. آن‌ها با استفاده از منابع محدود در دسترس و با حمایت‌های معنوی و مشاوره‌ای از سوی بزرگان و جامعه، توانسته‌اند به مراحل بالاتر علمی و آموزشی برسند و در عرصه‌های ملی به اعتبار و احترام دست یابند.

این موفقیت‌ها همچنین نشان‌دهنده اهمیت حمایت از جوانان و سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش آن‌ها است. روستاها با فراهم کردن زمینه‌های مناسب و حمایت‌های لازم، می‌توانند به پرورش استعدادهای جوانان خود پرداخته و به شکوفایی آن‌ها کمک کنند. تجربه این جوانان موفق، می‌تواند به دیگران نیز انگیزه و امید بدهد که با تلاش و پشتکار می‌توانند به اهداف بزرگ دست یابند و جامعه خود را به سوی پیشرفت و توسعه هدایت کنند.

در نهایت، موفقیت‌های این جوانان روستایی، نه تنها افتخار برای خود آن‌ها بلکه افتخار برای کل جامعه روستایی و کشور است. آن‌ها با نشان دادن مسیر موفقیت و پیشرفت، به سایرین انگیزه می‌دهند و ثابت می‌کنند که هر فرد، در هر گوشه‌ای از کشور، می‌تواند با تلاش و اراده به دستاوردهای بزرگی دست یابد.

مدارس

مدارس در روستای کوچینک به عنوان مراکز اصلی علمی و فرهنگی، نقشی حیاتی در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت جوانان ایفا می‌ نمایند. حتی در گذشته، این مدارس به خاطر کیفیت آموزشی و محیط دلنشین خود، به مقصدی برای آموزش  دانش‌آموزان از روستاهای اطراف تبدیل شده بودند. خانواده‌ها با عشق و امید، راه‌های طولانی و دشوار را طی می‌کردند تا فرزندانشان بتوانند از امکانات آموزشی این مدارس بهره‌مند شوند. پیشکسوتان عزیز، با تجربه و دلسوزی، به تربیت نسل‌های آینده می‌پرداختند و با تلاش‌های بی‌وقفه خود، پایه‌گذار آینده‌ای روشن برای جوانان بودند.

در حال حاضر، مدارس روستا با همان روحیه تلاش و آموزش، به نوسازی و بروز کردن امکانات خود ادامه می‌دهند. این مدارس با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و روش‌های نوین آموزشی، به نیازهای روزافزون دانش‌آموزان پاسخ می‌دهند و همچنان به جذب دانش‌آموزان از مناطق مختلف ادامه می‌دهند. پیشکسوتان کنونی با حفظ ارزش‌های آموزشی و انتقال تجربیات گذشته، به نقش خود در پرورش جوانان ادامه می‌دهند و تلاش می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن به رشد و توسعه نسل‌های آینده کمک کنند.

با توجه به تلاش‌های بی‌وقفه این مدارس و پیشکسوتان، نفرات زیادی از دانش‌آموزان روستا در رشته‌های مختلف و برتر کشوری موفق به کسب رتبه‌های عالی شده‌اند. 
این موفقیت‌ها نشان‌دهنده کیفیت بالای آموزش و فداکاری‌های مستمر معلمان و مسئولان آموزشی است و به عنوان الگویی بر ارزش و تأثیر آموزش در روستا، همچنان الهام‌بخش نسل‌های جدید است.

افرادی که در مدارس روستا درس خوانده و حالا در موقعیت‌های شغلی مناسب و در جایگاه‌های برجسته قرار دارند، به‌عنوان نمونه‌های موفق از تأثیر آموزش و حمایت خانواده شناخته می‌شوند. این افراد نه ‌تنها به پیشرفت فردی خود دست یافته‌اند، بلکه به‌عنوان الگوهایی از موفقیت و ارتقاء در جامعه خود شناخته می‌شوند. در ادامه به برخی از انواع مشاغل و جایگاه‌های مناسب که این افراد از دل این مدارس روستا ، به آن راه پیدا کرده اند، اشاره می گردد:

کارکنان ، مهندسان و مسئولین دولتی:مهندس فرشاد بلوچ لاشاری (کارشناس مسئول بازرگانی و امور منطقه)
– مهندس عزیز اشرفیان (کارشناس مدیریت و نظارت بر سواحل ،بنادر و سازه های دریایی)
– مهندس عبدالغفور سابکزهی(سرپرست اداره راهداری و حمل نقل جاده ای شهرستان نیکشهر)
– مهندس موسی سابکزهی (مهندس دریانوردی)
–​​​​​​​احمد سابقی (مدیر امور مالی دانشکده علوم پزشکی چابهار)
​​​​​​​– مجید رئیسی و محمد سابکزهی ( تکنسین اورژانس)
-ایوب رئیسی (سرپرست مرکز نیکوکاری کمیته امداد)

پزشکان و پرستاران: دکتر امیر سابکزهی (دندان پزشک بنت) - اسماعیل 
رئیسی (بهورز روستا)
- ملک محمد مرادزهی(بازنشسته بهورز) – علی رئیسی (دانشجوی پزشکی عمومی)
– ولید سابکی ( دانشجوی پزشکی عمومی)
– رضوان سابکزهی (دانشجوی پزشکی عمومی​​​​​​​)
- بهیاران :حبیب رئیسی
- لطیف سابکزئی -امین بلوچی -ناصر سابکزهی- حبیب رئیسی- بهزاد بلوچی جان 

فرهنگیان: بیجار رئیسی (بازنشسته  آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر ، مدیر اسبق دبستان وحدت و اولین بازنشسته روستا)
–دادرحمان رئیسی (مدیر مدرسه ابتدایی) 
​​​​​​​-محمد سابکزهی(کارشناس آموزش متوسطه  آموزش و پرورش نیکشهر)
– عیسی سابکزئی(معاون آموزشی  آموزش و پرورش نیکشهر)
- نبی بخش رئیسی (مدیر دفتر و استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیکشهر)
​​​​​​​–بهزاد رئیسی (کارشناس امور مالی اداره آموزش و پرورش شهرستان زرآباد)
-جاسم سابکزئی(مدیر مدرسه متوسطه اول بعثت و متوسطه دوم شهیدچمران )
و...
اساتید دانشگاه:مهندس فرشاد بلوچ لاشاری(استاد دانشگاه علمی کاربردی چابهار)
-عیسی سابکزئی(استاد دانشگاه آزاد نیکشهر)
-نبی بخش رئیسی (استاد دانشگاه آزاد نیکشهر)
این افراد با استفاده از آموزش‌های خود و فرصت‌هایی که برایشان فراهم شده، به موفقیت‌های بزرگ دست یافته و به‌عنوان الگو و نمونه‌های موفق از تأثیر مثبت آموزش و حمایت‌های اجتماعی در جامعه‌ روستایی شناخته می‌شوند. موفقیت‌های آنها نه‌تنها نتیجه تلاش و پشتکار خودشان است، بلکه نشان‌دهنده تأثیر مثبت آموزش و حمایت خانواده نیز می‌باشد.

نقش زنان در فرهنگ و تربیت فرزندان از دیرباز اهمیت زیادی داشته است. زنان با مسئولیت‌های اصلی در تربیت و آموزش کودکان، پایه‌گذار ارزش‌ها و رفتارهای فرهنگی هستند. در حال حاضر، زنان در مدارس روستای کوچینک نیز نقش فعال و مؤثری دارند. بسیاری از آن‌ها به عنوان معلم، مشاور یا مدیر، به شکل‌گیری آینده تحصیلی و اجتماعی دانش‌آموزان کمک می‌کنند و با ایجاد محیط حمایتی و انگیزشی، به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش می‌پردازند. 
نقش زنان در این زمینه نه تنها به حفظ و انتقال فرهنگ کمک می‌کند، بلکه به رشد و توسعه فردی و اجتماعی نسل‌های آینده نیز تأثیرگذار است.  

​استفاده از تکنولوژی آموزشی در مدارس

​اجرای طرح همیار معلم

دبیرستان پسرانه شهید چمران (قبلا دبیرستان دخترانه آمنه و صدیقه ) در روستای کوچینک  به عنوان محل برگزاری امتحانات نهایی، مسئولیت برگزاری امتحانات نهایی را برای دانش‌آموزان از روستاهای مختلف بر عهده داشته اند. روستاهایی که دانش‌آموزان آن ها چندین سال است که به این حوزه مراجعه می نمایند شامل : دانش آموزان روستاهای زیارتجاه، پنسان، زمین بند، آبگاه دبار، آبگاه وانان، تیسروک، نسفران و گها هستند. این مدارس به عنوان مرکز اصلی برگزاری امتحانات نهایی هماهنگ کشوری در این منطقه فعالیت می‌کنند و دانش‌آموزان از این روستاها باید برای شرکت در امتحانات به این مکان مراجعه نمایند.

روستای کوچینک، با زیبایی‌های منحصر به فرد و محیطی دلنشین، به عنوان یک مرکز پویا و در حال رشد شناخته می‌شود. این روستا به لطف زیرساخت‌های مناسب، امکانات متعددی را برای ساکنان و بازدیدکنندگان فراهم کرده است. از جمله امکانات موجود می‌توان به یک مرکز بهداشتی با خدمات کامل​​​​​​​

ادامه مطلب

رمان «نیلگ»، اولین رمان قومیت بلوچ ایرانی است. «میر نیلگ» به عنوان شخصیت محوری این رمان در شنبه شانزدهم برج عقرب به دنیا می‌آید که طبق باورهای محلی روزی نحس به شمار می‌رود. برای همین قابله اصرار دارد که او را باید از پشت‌بامی پرتاب کرد که یا بمیرد و یا نحسی از وجودش پاک شود.

ادامه مطلب

روستای کوچینک، در دل مناطق کوهستانی زیبا و سرسبز واقع شده است، که با چشم‌اندازهای بکر و منحصر به فرد خود، زیبایی خاصی به محیط اطراف می‌بخشد. رودخانه‌های جاری از دل این کوه‌ها، با آب‌های زلال و سرد خود، زندگی و نشاط را به منطقه می‌آورند و نقش مهمی در تأمین منابع آبی و کشاورزی دارند​​​​​​​

ادامه مطلب

مدرسه:
دبستان ابتدایی که قبل از انقلاب وجود داشته و در حال حاضر شامل سه مدرسه ای ابتدایی که دوتا ازآنها پسرانه (وحدت , شهید کریمی(و یکی هم دخترانه ) فاطمه الزهرا ).
 
مدارس راهنمایی و متوسطه :
 
- مدرسه ی پسرانه ی شهید رجایی. مدرسه ی دخترانه آمنه و دبیرستان پسرانه ی شهید چمران , دبیرستان دخترانه ی صدیقه ودارای دو مرکز پیش دانشگاهی پسرانه و دخترانه که در سال ‎٩۰-۹۱‏ تأسیس شدند.​​​​​​​